Samenwerking Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants en Vereniging van Registercontrollers

Winkelmandje

0 product(en)  in uw winkelmandje

Echte innovatie komt vanuit schaarste

3 februari 2017

Als het gaat om de rol van de cfo in disruptive start ups past bescheidenheid, vindt Antoine Hendrikx RA RC, oud-cfo van Sanoma Ventures. ‘Juist in het begin moet je er als cfo niet te kort opzitten.’

Tot halverwege vorig jaar was hij cfo bij Sanoma Ventures. Het investeringsfonds van Sanoma Nederland investeerde in zo’n achttien startups, waaronder Springest, Sendcloud, Brandkids, Scoupy en VirtuaGym. Vorig jaar besloot Sanoma te stoppen met de investeringsactiviteiten.

Hoe lastig is het als cfo om te gaan met het out of the box denken van startups?

‘Financials zijn van nature voorzichtig. Mensen beklimmen de hiërarchische ladder van een bedrijf wanneer ze geen fouten maken en dat geldt bij uitstek voor financials. Wanneer maak je geen fouten? Als je geen risico’s neemt. Dat zit in ons als mens. Ook in mij. Cfo’s hebben bijna allemaal hetzelfde dna en zijn door dezelfde wasstraat gegaan. Een cfo is daarom geen aanjager van innovatie. Als ik naar een congres ga luister ik liever naar een developer dan naar een cfo. Van die laatste weet je zeker dat hij een veilig verhaal zal vertellen. Als je alleen gebruik maakt van het traditionele gereedschap van de cfo is je toegevoegde waarde beperkt. Je moet zo nu en dan je klassieke cfo-jas uitdoen.’  

Hoe doe je dat?

‘Om mijzelf te beschermen hou ik mij bij de eerste besprekingen altijd afzijdig. Je kunt immers alles kapot redeneren. Echte innovatie komt vanuit schaarste. Dat creëert creativiteit. Zo’n ontwikkeling laat zich niet in een businessmodel vangen. Ik geloof in lowcost experimenten. Zet eenvoudig een koopknop op een website als je de potentie van een idee wil onderzoeken. Gewoon om te kijken wat er gebeurt. Een businessmodel geeft je geen garanties. In de tijd dat ik cfo van Sanoma Digital was, rekende ik de businesscases van nieuwe acquisities door. Dan bereken je de toekomstige kasstromen aan de hand van de discounted cashflowmethode. Daarin worden risico’s vastgesteld aan de hand van een bestaand model. Internetactiviteiten werden als meer risicovol aangeduid dan bladen. Op basis van de historie klopte dat maar voor de toekomst valt dat nog te bezien. Innovatie laat zich niet vaststellen via de achteruitkijkspiegel.’

‘Als er eenmaal een plan ligt, ben je als cfo wel van waarde in de ondersteuning. Hoe financier je het idee? Hoe beheers je de risico’s? Daarin speelt de businesscase vooral een rol als slijpsteen. Het dwingt degene die de onderneming wil starten om na te denken over aannames. Hoe groot is mijn markt? Kan het überhaupt theoretisch? Verder probeer je als cfo de discussie te objectiveren. Dat doe ik door te spiegelen. Als iemand heel positief is, daag je hem uit. Waar zitten de zwakke plekken in zijn betoog? Het omgekeerde komt ook voor. Als iemand heel voorzichtig is, reken ik voor dat je misschien niet de hele investering nodig hebt. Soms moet je onzekerheid toe durven laten. Ondernemers, en vooral die van startups, vinden financials eng. Ze praten je naar de mond in de hoop dat je duim omhoog gaat. Ik wil juist dat ze open zijn over hun plannen. Dan komen ze ook met echte vragen en kun je je expertise tonen.’

Wat is de meest waardevolle les die je in de afgelopen vier jaar als cfo van Sanoma Ventures geleerd hebt?

‘Ik ben anders naar de hype van startups gaan kijken. Van een startup maak je niet zo makkelijk in drie jaar een succesvol bedrijf. Er komt ook geluk bij kijken. Lanceer je iets op het goede moment of net te vroeg? Op de disruptieve innovators die als successen worden afgeschilderd valt wel wat af te dingen. Veel ondernemers van startups zijn rijk geworden met het verkopen van hun bedrijf. Winst maken met de business is veel moeilijker. Een bedrijf als Uber heeft nog nooit winst gemaakt maar wel een marktwaarde van tientallen miljarden euro’s. Is dat een definitie van succes of een piramidespel? De tijd zal het leren.’

Deel dit op LinkedIn