Samenwerking Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants en Vereniging van Registercontrollers

Winkelmandje

0 product(en)  in uw winkelmandje

'Elektrische auto lijkt meer op stofzuiger dan op conventionele auto'

2 juni 2017

De auto heeft in de afgelopen honderd jaar een indrukwekkende evolutie doorgemaakt. Dat geldt niet voor het businessmodel van het gemiddelde dealerbedrijf. Maar de elektrische auto kan dat gaan veranderen, aldus Joris ten Brink RA, voormalig cfo van de Stern Groep.

Wat merk je binnen de automotive sector van disruptie?

‘De elektrische auto is een disruptieve kracht. Die heeft in technisch opzicht meer met een stofzuiger gemeen dan met een conventionele auto. De Bovag heeft uitgerekend dat het onderhoud aan een elektrische auto met 90 procent afneemt ten opzichte van een conventionele auto. Voor een dealer is dat een probleem. In de automotive industrie wordt op de verkoop van auto’s weinig verdiend. In de aftersales maak je dat weer goed. Zolang de helft van je personeel uit monteurs bestaat die voldoende uren draaien, heb je een kostendekkend businessmodel. Wat je met de verkoop van auto’s verdient, is de slagroom op de taart. Kijk naar Tesla. Die heeft in Nederland geen dealers met werkplaatsen nodig. Hooguit een paar showrooms op mooie locaties.’

‘Ook de zelfrijdende auto is disruptief omdat het eenvoudiger wordt een auto te delen met anderen. Je ziet nu al het succes van Car2Go. Heel handig als je binnen Amsterdam vervoer nodig hebt. Op een app zie je waar een elektrische auto beschikbaar is. Je stapt in en laat hem achter als je bestemming bereikt is. Ook een grote leasemaatschappij als Athlon is een proef gestart met een startup om elektrische auto’s op deze manier te delen. Nu is zo’n concept alleen praktisch in de Randstad, maar als auto’s zelfrijdend worden dan kun je dat ook op het platteland uitrollen. Hij komt gewoon naar je toe. Je kunt er zelfs voor kiezen om met meerdere mensen tegelijk een rit te delen of de auto voor jezelf te reserveren. Als zelfrijdende auto’s zich inderdaad zo ontwikkelen, waarom koop je dan nog voor 20 duizend euro een auto? Het wordt een nieuwe vorm van openbaar vervoer.’

Is iedereen diezelfde mening toegedaan? Het einde van de auto is immers al vaker voorspeld.

‘Het is moeilijk te voorspellen hoe snel de veranderingen zullen gaan. Maar dat neemt niet weg dat een vermindering van 10 procent van je aftersales door elektrische mobiliteit al een probleem is. Dealerbedrijven kunnen zich die krimp niet permitteren. Een monteur werkt gemiddeld 21 dagen per maand. Als hij door extra feestdagen in een kalendermaand maar 17 dagen werkt, wordt het al een verliesgevende maand. En in een krimpende markt stort de hele branche zich op die conventionele auto. Dat zullen steeds meer oudere auto’s zijn. Eigenaren van dergelijke auto’s gaan niet naar de dealer voor onderhoud.’

Wat moet een cfo doen met die inzichten?

‘De focus ligt de komende jaren heel erg op de efficiency van processen en winstoptimalisatie. Op dit moment hebben we te maken met een piek in de aftersales. De afgelopen jaren zijn en masse hybride modellen verkocht. Auto’s met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. De complexiteit van dergelijke auto’s zorgt voor meer onderhoud, maar alle onderzoeken voorspellen dat hybride auto’s een tijdelijk verschijnsel zijn. Ze verdwijnen zodra de huidige nadelen van de elektrische auto - actieradius, levensduur van de accu - zijn opgelost. De vraag is: wat doen we er na?’

‘Het verdienmodel van een dealer zal linksom of rechtsom veranderen. Ik denk dat een leasepark essentieel is voor het voorbestaan van een dealerbedijf. Met lease kan je sturen op onderhoud, je profiteert van rente en restwaardes. De schade uit je leasepark stuur je naar je eigen schadebedrijf.  Op die manier worden je opbrengsten stabieler. Verder moet je heel voorzichtig zijn met investeringen. Een ontwikkeling als een 3D-printer heeft gevolgen voor de huisvesting. Je hebt geen grote magazijnen meer nodig. Ook verkoop je straks geen onderdelen meer aan andere autobedrijven. Die zijn nu nog klant op het moment dat ze zelf iets niet in voorraad hebben. Een showroom op een mooie locatie blijft zijn waarde wel houden. Klanten willen een nieuwe auto kunnen aanraken, dat verandert niet.’

Deel dit op LinkedIn